Regie: Jörgen Tjon A Fong

Onder leiding van Urban Myth regisseur Jörgen Tjon A Fong staat Manoushka Zeegelaar Breeveld met de top van de Nederlandse rappers op het podium in een onstuimige, muzikale voorstelling over strijd, identiteit, vaders(schap) en liefde. Met de soundtrack van The Last Poets en andere muzikanten van het Afro-Amerikaanse muzikale landschap als uitgangspunt,  zullen op het podium gedichten en songs ontstaan. Van de jazz en soul van Coltrane, Ellington, Nina Simone en The Temptations tot de hiphopbeats van moderne maatschappijkritische hiphoplegendes zoals Public Enemy, A Tribe Called Quest en Common. De voorstelling wordt een spannende ervaring die veel weg heeft van de muziektheatervoorstelling Hamilton.

Eind jaren 60 sluit een schuchtere jongen, Umar Bin Hassan, zich in New York aan bij de revolutionaire dichters The Last Poets. De groep komt op met de Black Panters en de actiegerichte Black Power-beweging in Amerika. Met hun eerste album schrijven The Last Poets geschiedenis. Hun politiek geladen gedichten op muziek en zelfkritische teksten zoals ‘Niggers are scared of Revolution’ roepen ze op tot sociale bewustwording en verandering. Dit is de geboorte van hiphop en de inspiratie van vele generaties rappers. 

Decennia later ontmoet Umar de Nederlandse schrijfster Christine Otten. Zij tekent zijn verhaal op in het boek The Last Poets. Met dit boek losjes in de ene hand en eigen actuele verhalen in de andere, onderzoekt Urban Myth in de muzikale theatervoorstelling The Last Poets wat vijftig jaar hiphop opleverde, niet alleen in Amerika maar ook hier in Nederland.

Wat bracht de strijd van deze eerste rappers teweeg?

Wat betekent hun boodschap nu nog in deze tijd van identiteitspolitiek?

En hoe dragen de Nederlandse rappers van nu bij aan bewustwording en maatschappelijke verandering?  

Pas nu de wordt de invloed van The Last Poets echt duidelijk. Nog steeds actief en kritisch, bracht de groep recentelijk een jubileumalbum uit met de zeer relevante titel ‘Understand what black is’. Ze werken met megasterren zoals Nas en Kanye West, maar ook rock- en poplegendes zoals Mick Jagger en David Bowie noemen The Last Poets een belangrijke inspiratiebron.
Urban Myth
Theatergroep Urban Myth geeft onvertelde verhalen een podium. Daarbij kiest Urban Myth, met Jörgen Tjon A Fong aan het roer, voor nieuwe invalshoeken op onze gedeelde Nederlandse geschiedenis die aanzetten tot gezamenlijk nadenken over identiteit. Wie ben ik, wie is de ander? Wie zijn wij samen? Dit is de tweede muzikale voorstelling van Urban Myth waarbij een boek van Christine Otten als inspiratie dient. In de veel geprezen grote zaal voorstelling ‘We hadden Liefde, we hadden wapens’ uit 2017 stonden de Amerikaanse burgerrechtenbeweging en rhythm & blues en soul uit de jaren 60 centraal. Beide voorstellingen verkennen de overeenkomsten en verschillen tussen de geschiedenis en het huidige debat over de cultureel diverse maatschappij in Nederland.